Fryst hallontårta

Detta recept har jag haft i min receptpärm i 4 år.
Nu fick jag lust att testa denna "glasstårta".
Jag bjöd syrran på denna och tyckte det var klart godkänd.



300 g mandelmassa
1 ägg
2 äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och rör ner ägg och äggvita. Häll
smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 15-20 minuter.
Låt kakan kallna.

3 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl florsocker
2 äggulor
½ liter färska eller frysta hallon ca 250 gram

Vispa grädden riktigt hårt. Vispa ihop creme fraiche, florsocker och äggulor. Halvtina och mosa
hallonen. Rör ner äggsmeten och hallonen i grädden. Bred ut hallongrädden över kakan i formen.
Täck med plastfillm och frys i minst 4 timmar.
Låt tårtan stå framme ca 30 minuter före servering. Garnera med hallon om ni vill.

Kommentarer
Postat av: Syrran

Ja, den här tårtan var klart godkänd, eller t om mycket väl godkänd, MVG alltså...=) som även kan betyda mmmmm va god!

2009-08-16 @ 18:38:36
URL: http://hederahelix.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0