Blåbärspaj

Har bakat 2 blåbärspajer idag. Den ena glutenfri.
Har hittat receptet på recepten.se


Du behöver:
2,5 dl vetemjöl (eller ca 3dl glutenfritt mjöl)
knappt 1 dl strösocker
0,5 tsk bakpulver
150 g margarin
2 msk vatten
Fyllning:
3 dl blåbär
1 st banan
½ dl socker

Blanda mjöl, socker och bakpulver. Skär matfettet i bitar och tillsätt det. Häll i vattnet.
Arbeta snabbt samman degen. Låt den stå i kylskåp ca 15 minuter.
Tryck ut halva degen i en pajform ca 15-20 cm. (den glutenfria gjorde jag inget lock till, alltså hela
degen i botten)
Grädda den i 175 grader i ca 10 minuter.
Fyll pajskalet med blåbär banan och socker.
Resten av degen ska sedan tryckas ut till ett lock som täcker bären.  Jag gjorde rutmönster.
Grädda pajen i 175 grader ca 20 minuter mitt i ugnen.
Jag serverade vaniljvisp, gräddel och glass till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0