Bröd med fetaost & soltorkade tomater

Ett jättegott glutenfritt bröd att servera på buffébordet eller varför inte på picknicken? Smakar som bäst när det är nybakat! (Recept från matklubben.se)



För ca 8 personer
½ paket jäst
2,5 dl ljummet vatten
1 nypa salt
2 dl lätt crème fraiche (jag använde 1 dl crème fraiche + 1 dl filmjölk)
8-9 dl glutenfri mix (jag tog 5 dl fin mix och 3,5 dl grov mix)
1 burk soltorkade tomater
Olja från soltorkade tomaterna
½ förpackning fetaost

Smula jästen i lite av vattnet och rör tills det löser sig. Tillsätt därefter resten av vattnet, salt, crème fraiche, hackade tomater, fetaost och lite av mjölet. Arbeta in resten av mjölet till en jämn och smidig deg. Låt degen jäsa i bunken, under duk, i ca 35 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader C. Klicka ut degen på en mjölad plåt, platta ut det till önskad form (jag gjorde en stor rektangulär kaka som jag sedan skar upp i lagom bitar). Låt jäsa under duk ytterligare 20 minuter. Pensla brödet med olja, strö ev på lite flingsalt (det gjorde inte jag). Grädda brödet i mitten i 15-25 minuter, lite beroende på hur tjockt brödet är. Låt brödet svalna under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0